מתי מומלץ לעשות תאוריה?

מבחן התאוריה אינו מבחן פשוט ולכן יש מחלוקות רבות על הזמן בו צריך לבצע את המבחן. על פי החוק, כיום ניתן לעבור מבחן תאוריה מגיל 15 וחצי, זאת הודות לתקנה חדשה שנכנסה לתוקף בשנת 2018, ומטרתה לאפשר לצעירים לרכוש ידע בחוקי תנועה ותעבורה, ידע שיסייע להם כאשר הם משתמשים בדרכים כהולכי רגל, או כרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים.

עם זאת נשאלת השאלה, האם כדאי לבצע תאוריה בגיל צעיר, עוד לפני שמתחילים ללמוד נהיגה? או שכדאי לחכות ולצבור ניסיון על הכביש ורק אז לגשת למבחן התאוריה?

אם גם אתם מתלבטים, ריכזנו לכם כמה דגשים חשובים שיעזרו לכם להגיע להחלטה הנכונה.

מבחן תאוריה מטעם בית ספר – כדאי או לא כדאי?

יש הבוחרים לעבור תאוריה כבר בתיכון מטעם בית הספר עוד בטרם התחילו ללמוד נהיגה. כיום, ניתן להתחיל ללמוד נהיגה בגיל 16 וחצי, כאשר הגיל המינימלי להוצאת רישיון הוא 16 ו-9 חודשים. אם בעבר יכולתם להתחיל ללמוד למבחן התאוריה סביב גיל 16, כיום תוכלו לעשות זאת כבר בגיל 15 וחצי, בכיתה י', אפשרות המציעה לכם לא מעט יתרונות מעולים.

תלמידים בתיכון מתורגלים בלמידה למבחנים ויכולים לשנן חומר יותר בקלות. בגיל מוקדם יותר עוד אין את העומס של הבגרויות, כך שבני הנוער יהיו הרבה יותר פנויים ללמוד, לקלוט את החומר ולעבור תאוריה בניסיון הראשון.

במסגרת בית הספר גם כל תהליך הלמידה פשוט יותר. תכנית החינוך התעבורתי נלמדת בכיתה י' זו תכנית של משרד החינוך, אשר נפרשת לאורך השנה ובסוף השנה הם גם יכולים לגשת למבחן תאוריה, שנערך בכיתה וכך לחסוך לעצמם את הקורסים הפרטיים או את ההתרוצצות.

ומה החיסרון? יכול להיות שעד שתתחילו ללמוד נהיגה תשכחו את כל החוקים והתמרורים, מה גם שללא ניסיון מעשי, לעיתים קליטת החומר מורכבת יותר.

נהיגה נכונה

מבחן תאוריה לפני שמתחילים ללמוד נהיגה

למרות שעל פי החוק כן ניתן לגשת למבחן התאוריה במקביל לשיעורי הנהיגה, מורים רבים ממליצים להשלים את המבחן לפני שמתחילים את הלימוד המעשי מכיוון שבדרך זו יהיה קל יותר להבין את ההסברים של מורה הנהיגה, להתמצא בכביש, להכיר את התמרורים, המהווים חלק בלתי נפרד מהלימוד המעשי, מה שיעזור למיקוד ויחבר את לומדי הנהיגה טוב יותר לכביש ולתהליך הלמידה.

לבחירה באפשרות זו יש יתרונות רבים, בעיקר היא מעניקה לכם שקט נפשי ואינה מעכבת את המבחן המעשי. לא כולם עוברים תאוריה בפעם הראשונה, ואם תחכו ולא תעברו, תצטרכו להמתין גם עם המבחן המעשי. לכן כדאי לסיים עם המבחן כמה שיותר מהר, ורק אז להתחיל לקחת שיעורי נהיגה, כך שתוכלו לצבור מינימום שיעורים, כמו גם ניסיון, ולגשת למבחן המעשי, ללא עיכובים מיותרים.

ומה החיסרון? תהליך הלמידה הוא בעיקר עיוני ולא מעשי, שכן מבחן התאוריה קודם לשיעורי הנהיגה. הלמידה עצמאית וכרוכה בתשלום, ולעיתים היעדר ניסיון מעשי יכול להקשות על קליטת החומר.

 

מבחן תאוריה במקביל ללימודי נהיגהטסט

החוק מאפשר להתחיל לקחת שיעורי נהיגה גם ללא תיאוריה. ויש כאלו שמחכים לרגע שיהיה להם ניסיון בכביש וניגשים לתאוריה אחרי שביצעו מספר שיעורי נהיגה מעשיים. להחלטה הזו יש גם כן לא מעט יתרונות, לימודי הנהיגה והתאוריה קשורים זה בזה, ולכן הלמידה המעשית מקלה על קליטת החומר העיוני, ומסייעת לעבור את מבחן התאוריה יותר בקלות. מה גם שמורה הנהיגה יכול לעזור לכם אם יש לכם שאלות או חומר שאינכם מבינים הודות לניסיון שלו.

יחד עם זאת כן מומלץ לעבור את התאוריה לאחר 8-10 שיעורים, בתחילת תהליך לימוד הנהיגה ולא לחכות לדקה ה- 90.

ומה החיסרון? הלמידה היא עצמאית ולא במסגרת בית הספר ועל כן כרוכה בתשלום. מכיוון שאי אפשר לגשת לטסט ללא תאוריה, לעיתים ההחלטה הזו עשויה לעכב את המבחן המעשי, במידה ולא תעברו תאוריה בפעם הראשונה.